11hb Ramadhan 2010 (tengah malam sebelum masuk 12hb lak)

Perihal kematian... mati..... mati..... kematian..... adakah aku mau mati......? berapa banyak buku aku baca pasal kematian.. dan ade jugak yang aku selitkan kisah kematian dalam blog ni.. mati................. kadang2 aku takut mati.... tapi dalam 1 masa,,, aku nak sangat mati... tapi perlu ke aku mati tanpa membawa amal kebaikan... dah besar sangat ke pahala aku sampai nak cakap pasal kematian... tapi x salah kalau kita berfikir tentang mati.. mati tu dah confem ade,, cuma x tau bila.. ntah esok lusa,, mati lah aku,, mati lah kau,, mati lah sedara mara,, mati lah dunia... mati lah segala2nya yang bernyawa...

Mula2 aku berfikir nak buat 1 blog yang simple,, mengisahkan tentang aku,, aku,,, dan aku.... tapi last2 aku fikir,, buat ape aku menceritakan kehebatan aku,, kubur x pernah mengira samada manusia ni pandai ke,, bijak ke,, kaya ke,, mahupun yang sengal2 kambing,, semua yang dah masuk dalam kubur,, pasti akan terjadi suatu perkara.. Samada kebaikan @ keburukan,, itu terserah pada amal masing2... aku? aku x kate amal aku dah bagus sangat,, maybe ziro...... maybe ade sket,, maybe ade banyak,,, itu sume dalam rahmat allah swt... kalo amal bagai nak rak pun,, kalau xdapat rahmat allah,, ape pun xdapat... bodoh aje dapat..

Bila sama2 fikir pasal mati,, pasal kubur,, pasal neraka... renung lame2,, mesti topic kubur jugak yang akan sentiasa berlegar dalam kepala...  kalo mati tu sume orang pasti mati,, dah mati maka akan masuk dalam kubur.. kalo neraka pulak,, bila amal haram xde,, sah lah dia jadi penghuni neraka,, tapi dah confem2 penghuni nye ramai.. walaupun perit,, sakit,, tempat yang dilaknat allah swt,, tapi tetap punyai teman2.. silap2 masa tengah kene seksa,, terjumpa plak member lame,, haaa,, boleh tegur sapa,, heheh,,, tapi x lah macam ni,, cume kalo kat neraka,, orang yang berdosa sume dihukum dengan pelbagai hukuman..

Berbeza dengan kubur... dah lepas mati,, kita diangkat ramai2,, diusung ramai2.. disembahyang ramai2,, di masukkan dalam kubur pun ramai2,, ditalkin kan ramai2.. di doakan ramai2.. di aminkan ramai2,, dan ditinggakkan kita seorang diri... hilang sudah saat ramai2 tu... kita duk dalam kubur xde teman... kalo ade pun tu ade lah cacing,, @ segala mahkluk yang ingin memakan tubuh kita untuk dijadikan vitamin bagi makhluk2 itu.. Kita duk sorang2.. ketakutan,, dan masa itulah 2 malaikat datang,, dan diiringi amal kebaikan @ keburukan sebagai teman,, dan gambaran syurga @ neraka menjadi televisyen nye.. sangat celaka bagi sesiapa yang diberi televisyen tentang neraka...  sehingga ari kiamat melihat channel yang sama... . nauzubillah hi minzalik...

Aku sebagai seorang muslim,, tau pasal agama,, dosa pahala,, tapi amalan aku x seindah mana.. dulu ade 1 masa pabila aku cerita kat ustaz dalam masjid yang aku ni malas nak sembahyang,, dia kata,,, "ala,, standad la zaman muda..dulu aku pun macamtu..slow la taubat".... pastu dia teruskan solat dia..hm..... kalo time tu ade senduk kat tangan aku,, aku ketuk pale dia tu.. aku mengharapkan nasihat,, @ gambaran tentang kematian,, adzab dalam kubur,, bukan stakat cakap nak lepas sendiri je.. aku tau amalan seseorang,, dosa seseorang,, ditanggung seorang diri tanpa ade kaitan dengan orang lain.. bukan semua orang boleh trima nasihat,, dan ade jugak orang yang xmau dinasihati,, tpi lama2 dia berubah sendiri.. tu dengan hidayah allah swt..

Aku merendah diri kali ni bukan sebab aku mengharapkan belas ihsan orang,, aku x harapkan kebaikan orang untuk mendapat kebaikan untuk diri aku... aku xharap orang tolong aku pun.,.. aku merendah diri sebab aku sedar yang aku ni adalah aku... aku bukan kau... aku bukan alim ulama.. aku bukan ustaz yang beri ceramah.. aku bukan orang yang baik.. Aku merendah diri kerana Allah swt tanpa mengharap balasan dari sesiapa..

Insyaallah... dengan rasa merendah diri,, aku dapat hidayah dari allah agar aku berubah.. moga aku rajin mengerjakan amal ibadatnya... akan aku paksa diriku untuk memenuhi kewajipan hidup sebagai seorang muslim.. insyaallah....

Catat Ulasan

0 Ulasan