Kenangan Aku Di Masa Dahulu

Sunyi...
Sangat-sangat sunyi...
Terlalu sunyi...
Sehingga hatiku sendiri mendiamkan diri..
Akal fikiran ku mengimbas kenangan dahulu...
Segalanya mudah dan menggembirakan...
Aku rindukan suasana dahulu...

Di waktu dahulu...
Aku bermain bersama rakan..
Main teng-teng, meriam tin,, lastik burung,, kejar babi utan dan sebagainya..
Tiada rasa kerisauan di hati...
Tak perlu berfikir akan masa akan datang...
Hanya berfikir kepuasan bermain...

Di hari jumaat...
Masing-masing berpakaian sekolah rendah agama...
Lengkap dengan sampin hijau..
Menyusur ke arah masjid...
Sempat juga lepak-lepak dulu...
Dah qamat baru la berlari masing-masing amik air sembahyang....

Di waktu sekolah...
Ada saja perkara yang dibuat...
Ustaz ustazah semuanya saling mengenakan....
Masing-masing ade peranan...
Tiada tekanan sewaktu belajar...
Ustazah salah ajar,, murid yang membetulkan...
Dan takde pulak uztazah nak marah pasal hal tu..
Dah memang dia yang salah...

Di waktu rehat...
Aku suka makan sejenis makanan..
Aku panggil,, "duit-duit"..
Yang keping-keping tu..
Aku pun tak tau apa nama sebenarnya..
Selalu main kejar-kejar..
Main besbal...
Main bola menggunakan kelapa...
Abih sakit kaki menyepaknya..
Dengan ustaz ustazah semua join sama...
Masing-masing bergembira tanpa mengira umur dan pangkat...

Di sekolah kebangsaan lubuk kelubi...
Sering aku lambat hadir ke sekolah...
Bukan sebab aku lambat bangun...
Tapi sebab takut nak jalan sorang-sorang...
Sebab nak naik bukit alai tu,, keadaan masa tu menyeramkan..
So,, aku tunggu ari siang sikit...
Brape banyak card merah aku dapat pasal hal tu..

Ada 1 masa...
Sekolah aku membuat pertandingan bola sepak..
Semua pemain lelaki dahjah 6 di wajibkan bermain...
Tak de alasan...
Tiap kumpulan ade 12 orang pemain x silap aku...
Tapi yang mainnye cume 9 orang je 1 group..

Bila time pemillihan,, aku dapat group yang cume ade 11 orang pemain..
Dan aku menjadi pemain pertahanan tengah...
Percaya @ tak,, 90% dari semua perlawanan tu,, tak ade 1 bola pun dapat merentasi aku...
Aku pun rajin mengejar bola kiri dan kanan...
Sampai penjaga gol group aku boleh baring-baring lagi...Hampeh tol...
Yang 10% lagi,, cume ade seorang je budak yang boleh merentasi aku..
Namanya khairol... 
Kerap kali bila aku dan dia bertembung,, bagaikan magnet..
Asik melekat je...
Dan di akhirnya,,, group aku menang emas..
No 1 wa cakap lu...
Ade pingat nye aku simpan lagi sampai sekarang...
Kalo camera hp aku tak buat hal,, mesti aku dah letak dalam ni..

Di waktu peperiksaan UPSR...
Result aku memang paling cantik dan juga paling hampeh...
Aku dapat 3A, 1B, 1E......
"1E' tu subject English...
Sampai la ni aku memang tak reti nak speaking sangat...
Sampai PMR,, SPM,, semua failed...
Memang Badi betul la subject english ni..
Langsung tak masuk pale otak...
Pakai jampi ape pun semua sama je..
Cume mandi bunga je belum lagi ni..
Mau 1001 jenis bunga aku bancuh kang...

Sekarang,, aku duduk di depan computer..
Mengimbas kembali kenangan masa lalu...
Rindu dengan masa dahulu..
Tapi,, aku kene mara ke hadapan...
Masa tak akan berundur..
Tapi,, aku mengenangkan semua ni disebabkan rasa kesunyian aku yang mencengkam jiwa..
Aku rindukan teman-teman...
Rindukan pemakaian sekolah rendah aku dulu...
Rindu dengan arwah ayahku..
Rindu nak mandi ramai-ramai tanpa memikirkan soal aurat..
Rindu nak beraya beramai-ramai ke rumah orang yang tak dikenali..
Selambe je datang raya..
Tah sape-sape tah..
Pastu time nak blah tu,, dengan muka tak malu,, selambe je cakap,,"cik,, wet raye tak de ke?"..
Kalo taun depan kitorang nak raye umah tu lagi,, mesti tuan umah tu cakap dia tengah pose..
Dia cakap gitu sebab tak nak bagi duit raya..
Kitorang ni jenis tak kira..
Selagi boleh minta,, minta aje...
Hehehhe...

Dengan kenangan ini lah mampu buat aku tersenyum kembali....

Catat Ulasan

0 Ulasan