Keistimewaan Penoreh Getah!


  1. Yang pasti, mereka bangun awal, boleh solat subuh awal waktu.
  2. Badan sihat sebab dapat menyedut udara segar yang penuh oksigen di kebun getah.
  3. Mereka orang berani, berani menghadapi apa jua makhluk yang nyata atau tidak nyata.
  4. Orang yang bertanggungjawap menggunakan kudrat mencari nafkah buat anak isteri.
  5. Ada kalanya mereka bangun pukul 1-2 pagi, jadi sebelum mereka bertolak mereka boleh lakukan solat malam.
  6. Setelah siap semua pokok yang ditoreh sedang-sedang masuk waktu Subuh dan boleh tunaikan solat Subuh bersama anak2 dan menguruskan hal persekolahan anak-anak
  7. Mereka mempunyai jiwa yang kental, sebab kalau area bukit-bukau, macam -macam mereka kena hadapi kemungkinannya seperti Harimau, Babi, Gajah dan binatang yang merbahaya yan lain. Jadi mereka sudah bersedia pada bila-bila masa.
  8. Mereka boleh menikmati suasana alam yang nyaman yang disediakan olehNYA dengan disertai rakan-rakan haiwan seperti Burung, Kera, Monyet, Lotong, Mawas, Berok, Kakos dan lain-lain. Bunyi-bunyi mereka ini amat cukup mendamaikan utamanya pada waktu pagi dan petang yang boleh menghilangkan tekanan. Pada waktu tengahari juga tidak lupa memanggil-manggil mereka tika mereka kesunyian.Tak lupa juga binatang-binatang seperti pacat, ulat dan serangga lain yang turut bermesra dengan penoreh. Pastinya kenangan ini cukup manis.
  9. Kepulangan mereka ke rumah disambut oleh anak-anak dengan gembira dengan bauan getah yang cukup mengharumkan. Dengan bau getah itu mereka bahagia. Dalam kepulangan mereka tak lupa dibawa mereka pucuk2 daun untuk dibuat ulam. Memupuk kemesraan antara keluarga kerana kebanyakan mereka yang bekerja kampung nilai kasih sayang anak-anak lebih diutamakan.
  10. Anak-anak ini sudah pastinya mengenal erti susah perihnya yang membuatkan mereka berjiwa kental , gigih serta tidak manja jika dilanda kesusahan dengan kesusahan yang sudah seperti makanan harian mereka.

Catat Ulasan

0 Ulasan