Gua Dot Selamber

Assalamualaikum..

Ringggggg ringggggg......

Gua : Bro! Gua nak kawin dah!
Korang : Gila bai! Bila tu bro?
Gua : Bulan Mei nanti bro.. Waktu cuti.. Jemput la datang bro...!
Korang : Apa macai takat jemput jer.. Kad jemputan mana? Hang ni pon,, nak kawin pun senyap2.. Tau2 je dah nak kawin.. Gadis mana yang bertuah dapat ko ni?
Gua : Hahaha.. Seorang gadis melayu terCUN sekali beb.. Tiada yang dapat menandingi kecantikan dia.. Hahaha..
Korang : Ala,, poyo la kau..
Gua : Gua mmg poyo pun.. Cuma ko je orang last skali cakap aku poyo.. Hahaha...

(~,~)


Ini lah aku.. Empunya blog Selamber Adap! Hepy tak terkata dengan perasaan nak berkahwin ni.. Bak kata mak aku,, "Apa!!! Kau nak kawin??? Are u series? WTF!!!" Hahaha...

Tak lama lagi Insyaallah dengan izin ALLAH SWT.. Pada hari keramat tersebut aku akan mengucapkan,, "Aku terima nikah Nurul Anis Bte Abdul Mutalip dengan MAS KAHWINnya dot.dot.dot tunai.............", maka,, akan ditanya pada saksi,, "Sah?? Sah?? Sah??",, dan,,, em,,, tu je kot.. Hehehehehehehhehehahahahahaha.....!!!! (Gelak suka,,,,,,,,,,)

Mohon pertolongan Allah swt diberikan limpah rahmat selepas kahwin nanti... Mudah2an dirahmati.. Lepas kawin nanti aku tak leh selamber lagi dah.. Huhu.. Aku nak jadi suami mithali... Nak jadi jiwang karant dengan Isteri kesayangan aku nanti.. "Dia yang pertama dan terakhir".... Hehehehehehheheheehhehehehhehehehheheh........

Jangan dikata gunung dan ganang..
Bukit semeter pun aku dah semput..
Jangan sekali kata aku berangan..
Nanti korang sendiri aku taknak jemput..

Hahahahahahaha....

Point nya? ish... Entah... Aku pun tak tahu... Ish..... Muahahahaha...... Pe la motif pantun ku ini.. Ish,, ok2.. Rewind balik.... Take time... forward................... trrrrr,,,,,

Cintaku pada si dia..
Tidak akan pudar hingga akhirnya..
Walaupun berkali2 dugaan melanda..
Hanya si dia yang aku cinta..

First time ku jumpa si dia..
Second time dah start suka..
Third time mula jatuh cinta..
Time time time dia aku punya...

Pppppeeeehhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!

Jangan jeles nooo... Hehehe.... 

Korang : Untung la ko,, ini yang aku nak jeles nih..
Gua : Ko tak perlu jeles.. Tapi ko perlu menangis dengan penuh kejelesan melihat aku yang bahagia nih... Muahahahaha....
Korang : Hahaha.. 
Gua : Muahahahaha.....
Korang : Hahahahahaha...!
Gua : Heheheheheeee....
Korang : Hahahahahahahaaa!!!
Gua : err,,,,,,
Korang : Haahahahahahahhhhhhaaaaa!!!!!!
Gua : em,,,,,,, oi..
Korang : Hakhakhakaakaakakakakakka!!!
Gua : em,,,,, oi sedara!
Korang : Hahahahahahahahahahahha!
Gua : em,, lu nak makan spanar ke playar?
Korang : errrr,,,,,,,,
.....
....
.....
....
....
.....
tooootttt toooot toooootttttt...


Asal Usul Kaum Yahudi

Kita pernah dengar bagaimana keganasan Israel di bumi Palestin, tidak kira tua atau muda saudara kita, tidak kira lelaki atau wanita saudara kita, dikencam begitu hina. Antara ceritanya adalah Wujudnya kaum yahudi dan sejarah kehidupannya, tertubuhnya Pergerakan Zionis dan Pencerobohan dibumi Palestin. Semoga segala cerita ini akan membuka minda kita dan memberi iktibar pada kehidupan kita tentang asal usul kaum Yahudi. 

Asal-usul kaum yang laknat. 

Pada masa ini ramai orang yang beranggapan bahawa Hebrew, Bani Israel dan Yahudi itu adalah sama sahaja. Tapi sebenarnya, setiap satu dari yang disebutkan itu adalah berbeza. Hebrew merupakan satu bahasa dan bukan rumpun bangsa. Bahasa Hebrew digunakan oleh puak nomad Semitic yang tinggal di Timur Mediterranean sebelum tahun 1300 sebelum Masihi.

Bani Israel pula adalah merupakan satu rumpun bangsa yang sememangnya pernah wujud dalam sejarah manusia. Manakala Yahudi pula adalah satu kumpulan manusia yang telah mengamalkan peradaban Hebrew dan Bani
Israel. 

Orang-orang Yahudi sebenarnya tergolong dari berbagai-bagai rumpun bangsa dan bukan satu bangsa yang tulen. Ia merupakan tidak lebih daripada sekumpulan komuniti manusia yang berjaya memelihara identity mereka selama 1900 tahun. Iaitu dari tarikh musnahnya wilayah kekuasaan Rom yang dikenali sebagai Judea dalam tahun 135 Masihi sehinggalah penubuhan Negara Israel dalam tahun 1948. Dalam tahun 1970, Parlimen Israel telah meluluskan satu undang-undang yang mentafsirkan Yahudi sebagai seorang yang dilahirkan daripada seorang ibu Yahudi. Satu tafsiran yang tidak mempunyai erti langsung. Apa yang telah mengekalkan perpaduan mereka ini ialah keteguhan mereka dalam memegang dan mengeamalkan agama yang dikenali sebagai Judaisme. 

Orang-orang Yahudi mengabadikan diri mereka yang begitu mendalam dan bersungguh-sungguh terhadap ilmu pengetahuan. Kepada mereka, mempelajari ilmu pengetahuan adalah satu-satunya amalan keagamaan yang mesti dilakukan di dalam apa jua keadaan sekalipun. Bagaimanapun, rata-rata, Yahudi adalah orang yang tidak sepatutnya diberi muka di atas bumi ini. Bangsa-Bangsa Bersatu, mereka telah dengan mudah tunduk kepada tekanan-tekanan dan desakan Yahudi. Bagaimanakah hanya sekumpulan komuniti manusia boleh diberikan sebuah Negara. Negara itu pula adalah sebuah Negara milik orang lain. 

Yahudi tidak dikehendaki walau di mana-mana pun. Di antara tahun 132 hingga 135 Yahudi telah diharamkan memasuki Jerusalem. Sesiapa sahaja di kalangan mereka yang melanggar perintah itu akan dihukum bunuh. Dalam kurun ke-enam pula, orang-orang Yahudi yang merempat di Sepanyol telah diletakkan ke satu taraf kedudukan yang paling hina sekali. Semasa kebangkitan agama Kristian di Eropah, ramai orang Yahudi telah dibunuh di atas tuduhan telah menyebabkan kematian Nabi Isa. Dalam zaman Perang Salib yang berlaku di antara kurun Masihi yang ke-11 hingga kurun Masihi yang ke-13, ramai lagi orang Yahudi yang telah dibunuh. Dalam tahun 1215, majlis Gereja Roman Katholik telah mengarahkan supaya semua orang Yahudi memakai tanda pengenalan. Perkara yang sama juga dilakukan oleh Khalifah Omar semasa beliau memerintah Baghdad. Dalam tahun 1920 pula, Raja Edward I, iaitu Raja England ketika itu, telah menghalau Yahudi dari bumi England. Perbuatan ini dituruti pula oleh Raja Perancis, Charles IV 

Dalam abad yang ke-14 dalam satu era yang dipanggil 'Black Death', pembunuhan secara beramai-ramai ke atas orang-orang Yahudi menjadi sebagai satu perkara biasa sahaja. Sepanyol menghalau penduduk-penduduk Yahudi dari Negara mereka dalam tahun 1494. Portugal pula berbuat demikian dalam tahun 1497. Sejarah juga telah membuktikan bahawa orang-orang Yahudi ini telah merempat dari satu tempat ke satu tempat. Ada di antara mereka telah lari ke Turki. Nasib baiklah ketika itu Turki adalah sebuah Negara Islam yang diperintah oleh Constantinople. Islam adalah satu-satunya agama yang sangat bertoleransi. Selain dari Turki, mereka juga lari ke Rusia dan Poland. Dalam tahun 1648 terdapat kira-kira setengah juta Yahudi di Poland. Tapi tidak lama kemudian, di sekitar tahun 1648 hingga 1658, di bawah pemerintahan Bogdani Chmielnicki, sebilangan besar dari mereka telah dibunuh dan harta mereka dimusnahkan. 

Selepas tahun 1650, satu era baru muncul pula di Eropah Barat berikutan dengan Reformasi Puak Protestan. Dalam era itu orang-orang Yahudi telah digalakkan pula berhijrah ke tanah jajahan British yang baru, iaitu Amerika. Dalam tahun 1791, Majlis Kebangsaan Perancis membenarkan kemasukan orang-orang Yahudi ke Negara itu. Ini dilakukan sebagai memenuhi konsep demokratik Revolusi Perancis. Namun begitu, tidak beberapa lama kemudian, Napoleon I telah membantah keras dasar itu. Sementara kedatangan orang-orang Yahudi disambut baik di Eropah Barat, Eropah Timur pula mengamalkan dasar yang berlawanan. Rusia dan Poland telah mengamalkan dasar pembunuhan beramai-ramai ke atas orang-orang Yahudi. Pembunuhan ini samalah seperti apa yang telah berlaku di Eropah Barat satu ketika dahulu. 

Apabila Poland Timur menjadi sebuah tanah jajahan Rusia di antara tahun-tahun 1772 hingga 1796, orang-orang Yahudi yang masih ramai lagi hidup di situ telah dikenakan sekatan-sekatan yang hebat. Mereka juga hilang hak untuk menuntut ilmu dan berniaga. Mereka tidak dibenarkan tinggal di luar tempat-tempat yang tertentu. Bukan itu sahaja, malah Kerajaan Rusia telah menggalakkan serta membiayai pembunuhan orang-orang Yahudi secara beramai-ramai. Peristiwa inilah yang dikenali sebagai 'pogrom', iaitu pembunuhan orang-orang Yahudi secara beramai-ramai di zaman moden. Ia berlaku dalam tahun 1881 berikutan terbunuhnya Czar Alexander II. 

Kemudian dalam tahun 1903 dan tahun1905, ekoran dari kegagalan Revolusi Rusia, berlaku sekali lagi pogrom. Pogrom kali ini hebat dan berlaku di 600 buah kampung orang-orang Yahudi. Mereka dicincang hidup-hidup sementara harta benda mereka serta rumah-rumah mereka dibakar. Pogrom yang mengorbankan beratus-ratus ribu orang Yahudi pula berlaku semasa Perang Saudara Rusia akibat dari Revolusi Bolshevik dalam tahun 1917. Dalam tahun 1938, pogrom juga telah berlaku di Jerman. Dan pogrom yang terbesar sekali yang pernah berlaku dalam sejarah ialah pogrom yang berlaku dalam Perang Dunia Kedua di mana seramai enam juta orang-orang Yahudi telah dibunuh secara sistematik dalam apa yang dinamakan oleh Kerajaan Jerman sebagai 'penyelesaian terakhir kepada masalah orang-orang Yahudi'.