Ceramah Uai Berkenaan Bangsa Arab dan Ajam

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kampung Banggol Peradong Manir. Selasa | 8.12.2015

Kitab Tajizul Atrofil Hadis. m/s 15

3 Perkara Perlunya Kasih Kpd Bangsa Arab dan Bahasa Arab

1. Dalam dunia ni ade 2 jenis bangsa iaitu bangsa arab dan ajam.Selain drpd arab samada mexico ke europe ke malay ke digelar ajam.

2. Nabi saw suruh kite suka kpd bangsa arab.Maksud Nabi saw suruh suka ni jangan lah kamu hina sesama bangsa.Kite boleh bangga dgn keturunan tp jangan sombong dgn keturunan.Bangga dgn sombong lain.Sombong ni menolak kebenaran.Tidak salah keturunan tengku bangga dgn tengku tidak salah keturunan syed bangga dgn syed doh yang salah?Kite bangga dgn keturuhan kite tengku ke syed ke wan ke megat tp kite hina keturunan lain tu baru salah.

3. Keturunan yg paling tinggi martabatnye ialah keturunan yg disebut olih Nabi saw.Maka arab la yg nabi sebut dia lebih,hok jahak tu buh bira dulu ni hok nabi kabo ni hok afdhol sekali maka ramai ramai manusia ialah bangsa arab.Arab ni plok byk jenis dan yg afdhol sekali ialah sebaik baik arab nabi saw kata ialah puok Quraisy.Dan Nabi saw sebut lagi sebaik baik Quraisy ialah bani abdul mutalib hokni ade nas.Hok lain xdok nas nabi kata afdhol baik syed ke tengku ke wan ke megat ke xdok nabi sebut gtu.Hok quraisy hok Nabi saw sebut.

4. Maksudnye sayanglah bangsa arab ialah jangan hina.Kerana hina keturunan arab ni Nabi kata "aku orang arab" maka kite dokleh kata arab ni dok paka belaka cume boleh kabo hok jahaknye tu sesetengoh je dr bangsa arab.Bani hok paling ramai Nabi lahir ialah Bani Israel.Bani israel ni bermakna anok beranok drpd Nabi Ibrahim a.s.Sbb tu Nabi Ibrahim digelar abul anbiya bapa segala nabi krn darah Nabi Ibrahim melahirkan ramai keturunan nabi.Antaranya nabi Ishak kemudian Yaakob kemudian Yusof dan seterusnye ni semua nabi dikalangan bani israel.Maka jangan cela bangsa nabi.Dok suka hal lain.

5. Yang kedua nabi kata Al Quran tu bahasa arab jugok.4 buah kitab 1 saja bahasa arab.Mase ambik al quran drpd luh mahfuz xdok bahasa lagi waktu tu tp ia turun kpd Nabi berbangsa arab maka jibril pun berbahasa arab utk menyampaikan wahyu Al Quran itu.

6. Jadi bahasa ni bukan point tp isi tu merupakan point untuk beramal dgn hukum yg disampaikan olih Allah swt.Jadi nabi saw kata tidak sah org yg solat tanpa dia baca Al Fatihah.Maka nok tambuh kene tahu jgk tentang bahasa arab.Allah kata bacalah Al Quran dgn betul dan tartilla.

7. Doh kite dok pandai bace Al Quran ni guane?Kene belajor lah.Hatta kalu tok guru kate kene bayor kalu nk belajor maka mung bayor jelah pasal byk kelebihan sangat kalu panda bace Al Quran ni.Krn Al Quran ni boleh tolong kite di akhirat nanti.Sultan raja MB dokleh tulung kite kiamat kekgi tp Al Quran akan jd penolong kite jika kite org yg beramal dgn Al Quran di akhirat nanti.Kite padang bace suratkabor tu ah.Padang gmbr hok pale botok je dlm surat kabor.Xsalah bace surat kabo tp lagho lah kosong dok ahu bende bab akhirat.

8. Org melayu ni hebat dia boleh baca Al Quran bunyi mcm org arab.Lidah org melayu ni kadang2 dia baca org kata ni tokseh arab.Se lagi kelebihan org melayu ni muka melayu ni ade seluruh muka bangsa lain.Rajin jupe dok negro mcm cine?Cine mcm negro ade dok?xdok.Jepung muke keling ade?Xdok.Tapi melayu ade belaka muke mcm arab ade muke mcm negro ade muke mcm bangla ade muke mcm jepung ade.Ade belaka jenis peseng muke.Muke org putih ade,ning aku.Jangan deki.

9. Sebab yang ketika kene sayang kpd Arab ialah percakapan dlm syurga ni adalah bahasa arab.Biarpun ade pandangan kata ianya dhoif tp kite boleh beramal dgnnya.Ade pendapat ulamak kata 2 iaitu 1 bahasa arab dan 2 bahasa yg difahami akan dibicara didalam syurga.Boleh jadi belaka xpayah balah sbb pkara ni tidak sepakat ulamak.

Wallahua'lam kita tengok sesi soal jawab pulok selepas ini.
Shortnote soal jawab kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kampung Banggol Peradong Manir. Selasa | 8.12.2015

Soal Jawab Bersama Jemaah

1. Nama balqis batrisya zaqwan ni betul ke xleh guna sbb jin lebih suka?

- Boleh jadi betul dikalangan org yg faham dunia jin ni tp kalu nk guna pun xdok mslh sbb xdok nas pengharamannya.

2. Adakah sah sorg sembahyang yg dahinya berlapik diatas kopiah atau serban yang dipakainya?

- Dahi memang xleh berlapik masa sujud sahaja.Masa bdiri xpe berlapik pun tp bile sujud berlapik atas pakaian kite pakai maka tidak sah sujud itu.

3. Boleh dok kite jamok qasar kalu nok g tgk panggung wayang?

- Tengok panggung dakpe tengok wayang ni dokleh la jika cerita tu ade unsur maksiat.Keringan rukhsah solat itu tiada diharuskan jika ade unsur maksiat.

4. Gaya pemerintahan Nabi saw kenapa susah sgt nk amalkan politik islam?

- Doh nok wak ni mmg la jika org nok.Doh kalu xmbuh bleh ke nok wak?Sebut takmbuh.Mereka xmbuh kpd islam lah tu.Mcm mari kuliah jgk.Kalu nk ilmu dia mari lah.Kalu dia xmbuh dia nok mari gane?

5. Boleh dok nok nikoh dgn org jauh?Nok nikoh dgn suami org Syiria?

- Xdok mslh nikoh lah cume org arab tu nok dok ke mung?Haa

6. Keluar keputihan mase smyg ade khilaf dok?

- Keluar keputihan akan membatalkan wuduk.

7. Solat qadha lepas asar boleh dok?

- Boleh.

8. Belek Al Quran guna airliur boleh dok?

- Dok molek la wak gtu doksoh buat la kalu stem bleh tahan kire gune air liur.

9. Bolehkah berkabung?

- Boleh kene molek jadi wajib cth isteri kematian suami wajib berkabung 4 bulan 10 hari.Kalu nk berkabung bab lain raja mati ke anok raja mati ke dgn syarat tidak lebih drpd 3 hari.Lebih 3 hari haram berkabung gtu.

10. Boleh ke jamak jika perjalanan sy pergi 115km atau jika lalu jalan lama perjalanan sy 86km?

- Boleh belaka 115km ke 86km je sbb ade stgh pandangan kata skurang2 81km boleh jamak qasar dah atau dikire musafir dah tu.

11. Mcamana nk bayar hutang kalu org tu sudah berpindah?

- Mu etek time dia ade mu wak payoh je nk bayor.Doh dia pindoh dok tahu duduk duane mung post dlm FB la senang.Cari jgk guane2 pun kalu xdok jgk mung niat la sedekoh atas hutang itu ke fakir miskin ke mudah mudahan hutang kite terbayar.

12. Apa hukum zikir hingga bergoyang tubuh?

- Boleh jika dia zikir tu tubuhnye akan bergoyang dan kedua jika zikir lalu dia pun bergoyang tubuh.Ade beze tu.Tujuan mende mung gi goyang tubuh gtu?Ning lening bangun jogek haa tu saloh ah tu.Zikir nape gtu tu brekdance.

13. Jika darah nifas belum kering perlu ke kite mandi wiladah dulu?

- Haa dengor molek.Wiladah ni bahasa arab bermaksud beranak.Jadi bile org puan dia beranok tidok keluor darah nifas maka wajib dia mandi wiladah tp jika dia beranok ade daroh nifas maka dia kene tggu kering nifas baru boleh mandi.Kalu ade org kabo kene mandi wiladah jgk walaupun tgh ade nifas tu orang bodo dia dok ngaji bab tafsiran ulamak.Ngaji sutir buku tp berasa hebat.Mandi wiladah ni cth mudoh dia beranok beloh perut dan faraj xkeluar nifas maka barulah wajib dia mandi wiladah.Lepas kering nifas baloh plok kene niat dua hadas plok.Haa ni orang bodo lah ni.Niat dan mandi hadas ni sekali je dok perlu buat 2 kali.Sebut "sahaja aku mengangkat hadas besar" telah dikire 2 2 hadas itu (nifas dan wiladah) telah terangkat.

Wallahua'lam semoga bermanfaat pakat share dari page koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus dan subsribe channel telegram kami :

telegram.me/shortnotekuliahUAI

Lawak Lembu Mengawan 365

Saya  dan isteri telah pergi melawat ke satu ladang lembu dan kami berhenti di setiap kandang tempat lembu lembu di biak.

Kami sampai di kandang pertama dan ada satu papan tanda yang di letakkan yang menyatakan,

LEMBU JANTAN INI TELAH MENGAWAN SEBANYAK 50 KALI TAHUN LEPAS.

Isteri saya secara jenaka mencuit saya dan dalam senyum berkata :
'Dia mengawan 50 kali tahun lepas.'

Kami kemudian pergi ke kandang kedua yang ada papan tanda berikut :
''LEMBU JANTAN INI TELAH MENGAWAN SEBANYAK 150 KALI TAHUN LEPAS '

Sekali lagi isteri saya mencuit saya dan berkata :,
'WOW~~Itu dah lebih dari dua kali seminggu..........Abang boleh belajar banyak dari dia .'
Kami berjalan pula ke kandang seterusnya dan di situ ada papan tanda dalam huruf besar yang menyatakan :

'LEMBU JANTAN INI TELAH MENGAWAN SEBANYAK 365 KALI TAHUN LEPAS'

Isteri saya menjadi girang dan mencuit saya dengan kuat dan berkata :
'Itu bermakna sekali setiap hari .... Abang MEMANG boleh belajar banyak dari lembu jantan ini " !!!

Saya pun pandang isteri saya dan berkata kepada nya,"

'Awak pergi tanya lembu jantan ini, selama 365 hari itu, adakah dia mengawan dengan LEMBU BETINA  YANG SAMA ??

Tenggelamnya Kapal Besar

Sebuah kapal pesiar mengalami kecelakaan di laut dan akan segera tenggelam. Sepasang suami istri berlari menuju skoci untuk menyelamatkan diri. Sampai di sana, mereka menyadari bahwa hanya ada tempat untuk satu orang yang tersisa. Segera sang suami melompat mendahului istrinya untuk mendapatkan tempat itu. Sang istri hanya bisa menatap kepadanya sambil meneriakkan sebuah kalimat sebelum skoci menjauh dan kapal itu benar-benar menenggelamkannya.

Guru yang menceritakan kisah ini bertanya pada murid-muridnya, “Menurut kalian, apa yang istri itu teriakkan?”

Sebagian besar murid-murid itu menjawab,
“Aku benci kamu!”
“Kamu tau aku buta!!”
“Kamu egois!”
“Nggak tau malu!”

Tapi guru itu kemudian menyadari ada seorang murid yang diam saja. Guru itu meminta murid yang diam saja itu menjawab. Kata si murid, “Guru, saya yakin si istri pasti berteriak, ‘Tolong jaga anak kita baik-baik’”.

Guru itu terkejut dan bertanya, “Apa kamu sudah pernah dengar cerita ini sebelumnya?”

Murid itu menggeleng. “Belum. Tapi itu yang dikatakan oleh mama saya sebelum dia meninggal karena penyakit kronis.”
Guru itu menatap seluruh kelas dan berkata, “Jawaban ini benar.”
Kapal itu kemudian benar-benar tenggelam dan sang suami membawa pulang anak mereka sendirian.

Bertahun-tahun kemudian setelah sang suami meninggal, anak itu menemukan buku harian ayahnya. Di sana dia menemukan kenyataan bahwa, saat orangtuanya naik kapal pesiar itu, mereka sudah mengetahui bahwa sang ibu menderita penyakit kronis dan akan segera meninggal. Karena itulah, di saat darurat itu, ayahnya memutuskan mengambil satu-satunya kesempatan untuk bertahan hidup. Dia menulis di buku harian itu, “Betapa aku berharap untuk mati di bawah laut bersama denganmu. Tapi demi anak kita, aku harus membiarkan kamu tenggelam sendirian untuk selamanya di bawah sana.”

Cerita itu selesai. Dan seluruh kelas pun terdiam.
Guru itu tahu bahwa murid-murid sekarang mengerti moral dari cerita tersebut, bahwa kebaikan dan kejahatan di dunia ini tidak sesederhana yang kita sering pikirkan. Ada berbagai macam komplikasi dan alasan di baliknya yang kadang sulit dimengerti.
Karena itulah kita seharusnya jangan pernah melihat hanya di luar dan kemudian langsung menghakimi, apalagi tanpa tahu apa-apa.

Mereka yang sering membayar untuk orang lain, mungkin bukan berarti mereka kaya, tapi karena mereka menghargai hubungan daripada uang.

Mereka yang bekerja tanpa ada yang menyuruh, mungkin bukan karena mereka bodoh, tapi karena mereka menghargai konsep tanggung jawab.

Mereka yang minta maaf duluan setelah bertengkar, mungkin bukan karena mereka bersalah, tapi karena mereka menghargai orang lain.

Mereka yang mengulurkan tangan untuk menolongmu, mungkin bukan karena mereka merasa berhutang, tapi karena menganggap kamu adalah sahabat.

Mereka yang sering mengontakmu, mungkin bukan karena mereka tidak punya kesibukan, tapi karena kamu ada di dalam hatinya.

Mereka yang sering menyanjungmu setinggi langit, mungkin bukan karena engkau pahlawan, tapi mungkin karena mereka memaafkan keburukanmu.

Mereka yang selalu menghinamu dan menghakimimu, mungkin bukan karena mereka membencimu, tapi karena mereka ingin menguji ketulusan cintamu.

Silakan SHARE ke teman2 Anda...

Kisah Kesetiaan Suami Isteri

Sepasang pengantin baru yang sangat miskin tinggal di ladang yang kecil. Mereka ini masih muda.
Pada suatu hari si suami membuat cadangan berikut kepada isterinya.
“Sayang, saya akan meninggalkan rumah ini. Saya akan mengembara jauh, untuk mencari pekerjaan dan bekerja keras supaya dapat memberikan kamu kehidupan yang selesa yang selayaknya kamu dapat.  Saya tidak tahu berapa lama saya tinggal jauh dari kamu, cuma satu yang saya pinta, tunggu kepulangan saya, dan sepanjang kepergian saya, kamu harus setia kepada  saya, kerana saya akan setia kepada kamu.
Isterinya bersetuju, jadi pemuda itupun pergi. Dia jalan berhari-hari sehingga akhirnya dia bertemu dengan seorang peladang yang memerlukan pekerja. Pemuda itu menawarkan khidmatnya. Dia diterima. Oleh itu dia membincangkan syarat-syarat dengan majikannya.
“Saya akan bekerja selama mana yang saya mau dan apabila saya ingin pulang, tolong lepaskan saya daripada pekerjaan saya. Saya tidak mau menerima gaji saya. saya mau kamu simpankan itu untuk saya, sehingga pada hari saya akan pergi. Pada hari saya memutuskan untuk pulang, tolong berikan wang saya.”
Mereka sama-sama bersetuju. Jadi, pemuda itu bekerja selama dua puluh tahun tanpa  cuti dan tanpa rehat. Selepas dua puluh tahun, dia mendatangi majikannya dan berkata, “Tuan, saya mahukan wang saya, kerana saya ingin pulang.”
Majikan itu menjawab, “Baiklah, lagipun saya telah membuat perjanjian dengan kamu dan saya mematuhinya. Bagaimanapun, sebelum kamu pergi saya ingin menawarkan kepadamu sesuatu yang baru. Saya akan berikan semua wang kamu dan benarkan kamu pergi; atau saya berikan kamu tiga nasihat, tetapi kau tidak akan dapat wang itu. Sekarang, pergilah ke bilikmu dan fikirkan keputusanmu.”

Dia berfikir selama dua hari. Kemudian dia pergi berjumpa dengan majikannya dan berkata, “Saya mahukan tiga nasihat itu.”
Majikan itu menekankan semula, “Jika saya berikan kepadamu tiga nasihat, kamu kehilangan wangmu itu.”
Pemuda itu menjawab, “Saya mahu tiga nasihat itu.”

Kemudian majikan itu memberikan tiga nasihat:
1. Jangan mengambil jalan pintas dalam kehidupanmu, jalan pintas dan tidak diketahui boleh membahayakan nyawamu.
2. Jangan sekali-kali terlalu ingin tahu, kerana keingintahuan terhadap kejahatan boleh membunuh.
3. Jangan membuat keputusan ketika dalam kemarahan atau kesakitan, kerana  apabila kamu menyesal, itu sudah telambat.
Selepas memberikan tiga nasihat ini, majikan itu berkata kepadanya, “Di sini   ada tiga buku roti untukmu, dua untuk kau makan semasa dalam perjalanan dan yang terakhir adalah untuk kau makan bersama isterimu setelah kau sampai di rumah nanti.”
Jadi, pemuda itupun pergi, selepas dua puluh tahun jauh dari rumah dan isterinya  yang dia sangat cintai.
Selepas lima hari perjalanan, dia bertemu dengan seorang lelaki yang menyapa dia dan bertanya, “Ke mana kau pergi?”
Pemuda itu menjawab, “Ke suatu tempat kira-kira 20 hari perjalanan jika saya terus berjalan.
Orang itu berkata kepadanya, “Wahai pemuda, jalan itu sangat panjang! Saya tahu jalan pintas yang sangat selamat dan kau akan sampai dalam masa 5 hari sahaja.”
Pemuda itu mula ikut jalan yang dicadangkan, tetapi kemudian  dia teringat nasihat yang pertama. Lalu dia kembali mengikut jalan yang panjang. Beberapa hari kemudian dia ketahui bahawa jalan pintas itu membawa kepada serangan hendap.
Selepas beberapa hari perjalanan lagi, dia dapati rumah tumpangan di tepi jalan, di mana dia boleh berehat. Dia membayar sewa bilik dan setelah mandi dia baring untuk tidur. Pada malam itu dia terbangun kerana dia mendengar  jeritan yang menakutkan. Dia bangun dan pergi ke pintu untuk melihat apa yang berlaku. Ketika dia hendak membuka pintu, dia ingat nasihat yang kedua. Oleh itu dia kembali, baring dan tidur semula.
Esoknya, selepas sarapan, pemilik rumah tumpangan itu bertanya kepadanya sama ada dia tidak mendengar jeritan malam itu. Pemuda itu mengesahkan bahawa dia telah mendengar.
Kemudian tuan rumah itu berkata, “Kamu tidak ingin tahukah apa yang berlaku?”
Pemuda itu menjawab, “Tidak.”
Tuan rumah itu berkata, “Kamulah tetamu pertama yang meninggalkan rumah ini hidup-hidup. Jiran saya benar-benar gila. Dia biasanya menjerit pada waktu malam untuk menarik perhatian orang. Apabila tetamu keluar, dia membunuh mereka dan menguburkan mayat mereka di belakang rumah.”
Pemuda itu meneruskan perjalanannya, tak sabar-sabar sampai lebih awal.
Selepas beberapa hari dan malam berjalan, pemuda itu sangat penat, tetapi akhirnya dia nampak rumahnya  dari jauh. Waktu itu sudah malam. Ada cahaya dari tingkap dan dia nampak bayang-bayang isterinya. Tetapi dia lihat isterinya tidak bersendirian. Pemuda itu datang lebih dekat dan melihat ada seorang lelaki bersama isterinya. Dia memutuskan untuk menyerbu dan membunuh mereka berdua tanpa belas kasihan. Bagaimanapun, dia menarik nafas panjang dan mengingati nasihat yang ketiga. Lalu dia berhenti, dia memutuskan untuk tidur di luar pada malam itu. Dia tidur di semak, memutuskan untuk membuat keputusan esoknya.
Setelah pagi, dia lebih tenang dan dia berkata dalam hati,  “Saya tidak akan bunuh isteri saya dan kekasihnya. Saya akan kembali kepada majikan saya untuk meminta dia terima saya semula. Tetapi sepelum saya pergi, saya mau katakan kepada isteri saya bahawa  selama ini saya tetap setia kepadanya.”
Dia ke pintu dan mengetuk. Apabila isterinya membuka pintu dan mengenali dia, si isteri menangis dan memeluknya dengan perasaan yang gembira sekali. Suami itu cuba menolak isterinya tetapi tidak berdaya. Kemudian, dengan linangan air mata dia berkata kepada isterinya, “Saya tetap setia padamu tetapi   kamu menghianati  aku.
Isterinya terkejut, lalu dia menjawab, “Bagaiama saya menghianati kamu? Saya tidak pernah menghianati. Saya dengan sabat menanti  kamu selama dua puluh tahun.”

Kemudian si suami bertanya, “Bagaimana dengan lelaki yang kau usap-usapi semalam?”
Isterinya menjawab, “Lelaki itu adalah anakmu. Ketika kamu pergi, saya dapati saya sudah mengandung. Hari ini genaplah umurnya yang kedua puluh tahun.”
Setelah mendengarnya, si suami memohon ampun dari isterinya. Dia berjumpa dan memeluk anaknya. Kemudian dia menceritakan semua yang dia alami selama pemergiannya. Sementara itu, isterinya menyediakan minuman untuk mereka makan besama roti terakhir yang diberikan oleh majikan si suami. Selepas doa kesyukuran, dia  mematahkan roti itu. Di dalam roti itu dia melihat wangnya, semuanya. Bahkan, wang itu lebih daripada gaji yang sepatutnya dia terima bagi kerjanya yang dedikasi selama dua puluh tahun.
Kawan-kawan, begitula umpama Allah mengajar kita. Apabila dia meminta kita buat pengorbanan, dia ingin memberikan kita lebih banyak daripada apa yang kita berikan kepadaNya. Dia mau kita memiliki hikmatNya yang unik dan juga berkat kebendaan.
 "RENUNGAN BUAT KITA YG SEMAKIN TUA"

1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.

Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha.
Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.

2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.

3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !

4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia.
Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan --- semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman.
Yang terbaik dan terpenting adalah Perilaku Yg Baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal2 tercela, mengawal  diri.
Jangan menyakiti hati orang lain kerana karma itu ada...
dan yang terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin.
Ini kerana KESIHATAN adalah KEKAYAAN kita dan modal utama menikmati kebahagiaan hίdυρ ini.

6. Kasih ibubapa  kepada anak2 tidak ada batasnya !!!.
Kasih anak2 terhadap ibubapa jelas batasnya.
Sedarlah! tatkala  anak sakit, hati ibubapa  terhiris;
tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya2 ala kadar...
Anak2 memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!!
Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.

7. Rumah ibubapa  adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak2 tanpa batas...  tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibu bapa. SELAMAT MENITI HARI TUA 😊

Aku berdoa.. Ya اَللّهُ :

Muliakanlah yang membaca pesan ini;
Lapangkanlah hatinya;
Bahagiakanlah keluarganya, dan luaskan rezekinya seluas lautan yang Engkau ciptakan;
Mudahkan segala urusannya; Kabulkan cita-citanya;
Jauhkan dirinya dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar, dan mungkar;
Jauhkan dari segala musibah serta terimalah semua amal ibadahnya; dan
Kelak jadikanlah dia sebagai penghuni Syurga-Mu.

آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

Tiada Manusia Lebih Hebat Dari Tuhan Nya

Beri jawapan di tempat kosong di bawah ini dan mohon
dijawab dgn jujur di dalam hati masing-masing..

1. Allah menciptakan tertawa dan ______
2. Allah itu mematikan dan ______
3. Allah menciptakan lelaki dan ______
4. Allah memberikan kekayaan dan ______

Kebanyakkan kita tentu akan dapat jawab dgn mudah
iaitu :
1. Menangis
2. Menghidupkan
3. Perempuan
Tapi bagaimana no.4?

Adakah jawapan kita "kemiskinan"???

Untuk mengetahui jawapannya, mari kita lihat rangkaian
firman Allah SWT di dalam Surah An-Najm ayat 43-45,
dan 48, sebagai rujukan:

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﺿْﺤَﻚَ ﻭَﺃَﺑْﻜَﻰ
"dan Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan
menangis."
(Surah An-Najm : 43).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻣَﺎﺕَ ﻭَﺃَﺣْﻴَﺎ
"dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan."
(Surah An-Najm : 44).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﺧَﻠَﻖَ ﺍﻟﺰَّﻭْﺟَﻴْﻦِ ﺍﻟﺬَّﻛَﺮَ ﻭَﺍﻟْﺄُﻧﺜَﻰ
"dan Dia-lah yang menciptakan berpasang-pasangan
lelaki-lelaki dan perempuan. "
(Surah An-Najm : 45).

ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻭَﺃَﻗْﻨَﻰ
"dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan
kecukupan."
(Surah An-Najm : 48).

Ternyata jawapan kita semua betul dalam memberi
jawapan dari no. 1-3, tetapi untuk jawapan untuk no. 4
ramai terkeliru dgn apa yg Allah SWT janjikan.

Jawapan Allah Ta'ala dalam al-Qur'an bukan
"kemiskinan", tapi KECUKUPAN.

Subhanallah..

Sesungguhnya Allah Ta'ala hanya memberi Kekayaan
dan Kecukupan kepada hamba-Nya. Dan ternyata yg
"menciptakan" kemiskinan adalah diri kita sendiri.

Itulah hakikatnya, mengapa orang-orang yg sentiasa
bersyukur; walaupun hidup serba kekurangan ia akan
tetap tersenyum dan merasa cukup, bukan merasa
miskin!

Jadi, marilah kita bangkitkan rasa kesyukuran dan
kecukupan di dalam hati dan fikiran kita, berhenti
mengeluh, berhenti mengatakan rezeki kecil, agar kita
menjadi hamba-Nya yg selalu bersyukur.
Aaaaminnnn.

Bagaimana Menangani Serangan Jantung Ketika Berseorangan

Mereka yg mengalami serangan jantung hanya mempunyai hanya 10 saat sebelum pengsan.

Mangsa boleh membantu diri dgn batuk sekuat mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dgn menarik nafas panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada

Bernafas panjang dan dalam dan batuk hendaklah diulang setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dpt bernafas spt sediakala.

Bernafas panjang akan membantu memasukkan oksijen ke dlm jantung dan batuk mendalam membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah. Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung spt sediakala.

Bila rasa lebih lega atau sakit dada berkurangan, bawa kereta terus ke Jabatan Kecemasan mana-mana hospital.

Harap maklumat ini berguna untuk korang yang membaca. Tq....

Plastik Bocor / Leaking Plastic

Khutbah Jumaat minggu lepas di Masjid Ara Damansara.
Hati2 dengan plastik bocor..Kamu ambil wudhuk dgn sempurna tapi mmbazir air..
(plastik bocor)

Kamu solat, sedekah, baca Quran, pegi haji n umrah banyak kali tapi kamu membuat fitnah tentang orang..So
 (plastik bocor)

Kamu beri byk sedekah kat org miskin tapi kamu mempergunakan dan melukai mereka..
(plastik bocor)

Kamu bangun tahajud, puasa dan taat pada Allah tapi kamu putuskan tali silaturrahim dengan keluarga..
(plastik bocor)

Kamu puasa dan sabar dengan ujian lapar dan dahaga tetapi kamu bersumpah, mengganggu, mengacau dan tak boleh kawal marah kamu..
(plastik bocor)

Kamu pakai abaya dan tudung tapi minyak wangi kamu bau kuat..
(plastik bocor)

Kamu muliakan dan layan baik tetamu kamu tapi bila dia balik, kamu cakap belakang pasal semua kekurangan dia..
(plastik bocor)

Kamu berkorban kesenangan kamu demi anak dan suami tapi kamu merungut setiap masa membuatkan mereka rasa bersalah..
(plastik bocor)

Kamu doa mohon keampunan, Allah beri kamu sakit, kamu mula merungut buat org sekeliling kamu tertekan (sedangkan sakit pengampun dosa)..
(plastik bocor)

Jangan kamu kumpul semua amalan baik kamu dalam plastik bocor. Kamu berusaha mengisinya tapi dengan senang ia jatuh tumpah ke bawah!

Ya Allah, bantu lah & ampunilah kami yg sering alpa ini..Aamiin

Muhasabah buat diri sendiri, wallahua'lam..

Pakaian Jubah Di Pagi Subuh

Asaalmualaikum...

Nak strory sikit kat blog yang indah rupe dari kabar ni..

Alkisah pada suatu hari, menjadi kebiasaan aku bangun diwaktu pagi untuk menunaikan solat subuh berjemaah di masjid..selalu aku berpakaian biasalah..janji tutup aurat..baju t shirt, seluar or kain pelekat..cume ade 1 hari tu aku berpakaian lain sikit (bagi aku ler)..

Hari tu aku memakai jubah putih labuh, kopiah putih, seluar pon putih..dah nampk full set pemakaian ahli jemaah dah gayanya..Dah sampai masjid, aku amik wuduk and masuk masjid dan solat tahiyatul masjid dulu..aku solat di saff depan belakang imam.. Maka tunggulah azan subuh......

Maka, azan subuh dilaungkan..

Allahuakbar Allahuakbar
Allahuakbar Allahuakbar
Asyhaduallaailahaillallah
Asyhaduallaailahaillallah
Asyhaduannamuhammadarrasulullah
Asyhaduannamuhammadarrasulullah
Hayyaalassolah
Hayyaalassolah
Hayyaalalfalah
Hayyaalalfalah
Assolatuhoirum Minannaum
Assolatuhoirum Minannaum
Allahuakbar Allahuakbar
Laailahaillallah

Masyaallah...Terus aku mengangkat tangan membaca doa setelah azan dikumandangkan.......

Masa tu air mata ku menitis..
Jantungku berdegup kencang..
Dadaku seperti digoncangkan..
Aku berasa sangat kecil sekali..
Rasa sepenuh dosa dalam diri..

Allahuakbar.. terlalu berdosa aku ya allah...

Satu2 perkara terlintas..Tiap2 satunya adalah dosa..Tiap2 dosa itu perlukan permohonan maaf dari tuannya..
MENIPU..
MENGUMPAT..
SOMBONG & ANGKUH..
BERCAKAP BESAR..
BODOH SOMBONG..
SUKA MENUNJUK..
LALAI..
SUKA MENGENAKAN ORANG..
KERAP GUNA BAHASA YANG MENYAKITAN HATI..
MENYUSAHKAN ORANG LAIN..
...........stop di sini..

Yang aku dapat rasakan, dosa menipu lebih besar dari lain2..sebab aku tengah cuba menipu Allah swt...! Allahuakbar...........

Bila orang tanya, "kau dah solat?" Laju aku jawab "dahhh"..padahal x buat lagi..

Bila masuk waktu, aku buat2 sebok padahal solat tak boleh dilambatkan..

Bila tengah susah, duit takde, minta kat Allah, siap ckp lagi nak sedekah kat masjid..padahal bila ada duit, senyap..simpan bawah bantal..sorok2... Allahu......

Bila berjanji dengan orang, suka mengucapkan Insyaallah..tapi dalam hati dah niat, x nak pon..Aku guna nama Allah tapi aku lnsung x menghayati.. Allahuakbar...Masyaallah...

Dah habis  Iqamat, aku bangun nak tunaikan solat..tetiba tah sapa tolak aku kedepan hadi imam solat subuh..mampos.....

Penat aku cakap kat diorang, aku x berapa pandai..tapi diorang suruh juga disebabkan xda imam lain hari tu.. Allahu...

Aku dalam hati dah bersangka macam2 pada Allah... Rasa dah x nak pergi masjid dah lepas ni..Rasa malu dan menggigil.. Allahuakbar.. Mane x nye, x pernah aku pknk jadi imam, tetiba kena jadi imam...

Ya Allah.....

Aku tanamkan dalam hati, niat kerana Allah taala...

'Allahuakbar'
'Bismillah........................
........
........
........
........
........
........
........

Allahuakbar...para rakan2 sekalian.. Allah itu maha besar.. Tiada sekutu baginya.. Allah yang Esa.. Allahuakbar....!

Dalam usiaku hujung 20an ni, ini la kali pertama aku rasa sebahagia ni... Rasa betapa kerdilnya diri berdepan dengan Allah..Allah...Engkau jualah tempat aku bersyukur...

Aku nak bercerita panjang, tapi aku nak stop kat sini..Minta maaf banyak2 salah n silap..next time insyaallah aku tulis lagi..