Ceramah Uai Berkenaan Bangsa Arab dan Ajam

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kampung Banggol Peradong Manir. Selasa | 8.12.2015

Kitab Tajizul Atrofil Hadis. m/s 15

3 Perkara Perlunya Kasih Kpd Bangsa Arab dan Bahasa Arab

1. Dalam dunia ni ade 2 jenis bangsa iaitu bangsa arab dan ajam.Selain drpd arab samada mexico ke europe ke malay ke digelar ajam.

2. Nabi saw suruh kite suka kpd bangsa arab.Maksud Nabi saw suruh suka ni jangan lah kamu hina sesama bangsa.Kite boleh bangga dgn keturunan tp jangan sombong dgn keturunan.Bangga dgn sombong lain.Sombong ni menolak kebenaran.Tidak salah keturunan tengku bangga dgn tengku tidak salah keturunan syed bangga dgn syed doh yang salah?Kite bangga dgn keturuhan kite tengku ke syed ke wan ke megat tp kite hina keturunan lain tu baru salah.

3. Keturunan yg paling tinggi martabatnye ialah keturunan yg disebut olih Nabi saw.Maka arab la yg nabi sebut dia lebih,hok jahak tu buh bira dulu ni hok nabi kabo ni hok afdhol sekali maka ramai ramai manusia ialah bangsa arab.Arab ni plok byk jenis dan yg afdhol sekali ialah sebaik baik arab nabi saw kata ialah puok Quraisy.Dan Nabi saw sebut lagi sebaik baik Quraisy ialah bani abdul mutalib hokni ade nas.Hok lain xdok nas nabi kata afdhol baik syed ke tengku ke wan ke megat ke xdok nabi sebut gtu.Hok quraisy hok Nabi saw sebut.

4. Maksudnye sayanglah bangsa arab ialah jangan hina.Kerana hina keturunan arab ni Nabi kata "aku orang arab" maka kite dokleh kata arab ni dok paka belaka cume boleh kabo hok jahaknye tu sesetengoh je dr bangsa arab.Bani hok paling ramai Nabi lahir ialah Bani Israel.Bani israel ni bermakna anok beranok drpd Nabi Ibrahim a.s.Sbb tu Nabi Ibrahim digelar abul anbiya bapa segala nabi krn darah Nabi Ibrahim melahirkan ramai keturunan nabi.Antaranya nabi Ishak kemudian Yaakob kemudian Yusof dan seterusnye ni semua nabi dikalangan bani israel.Maka jangan cela bangsa nabi.Dok suka hal lain.

5. Yang kedua nabi kata Al Quran tu bahasa arab jugok.4 buah kitab 1 saja bahasa arab.Mase ambik al quran drpd luh mahfuz xdok bahasa lagi waktu tu tp ia turun kpd Nabi berbangsa arab maka jibril pun berbahasa arab utk menyampaikan wahyu Al Quran itu.

6. Jadi bahasa ni bukan point tp isi tu merupakan point untuk beramal dgn hukum yg disampaikan olih Allah swt.Jadi nabi saw kata tidak sah org yg solat tanpa dia baca Al Fatihah.Maka nok tambuh kene tahu jgk tentang bahasa arab.Allah kata bacalah Al Quran dgn betul dan tartilla.

7. Doh kite dok pandai bace Al Quran ni guane?Kene belajor lah.Hatta kalu tok guru kate kene bayor kalu nk belajor maka mung bayor jelah pasal byk kelebihan sangat kalu panda bace Al Quran ni.Krn Al Quran ni boleh tolong kite di akhirat nanti.Sultan raja MB dokleh tulung kite kiamat kekgi tp Al Quran akan jd penolong kite jika kite org yg beramal dgn Al Quran di akhirat nanti.Kite padang bace suratkabor tu ah.Padang gmbr hok pale botok je dlm surat kabor.Xsalah bace surat kabo tp lagho lah kosong dok ahu bende bab akhirat.

8. Org melayu ni hebat dia boleh baca Al Quran bunyi mcm org arab.Lidah org melayu ni kadang2 dia baca org kata ni tokseh arab.Se lagi kelebihan org melayu ni muka melayu ni ade seluruh muka bangsa lain.Rajin jupe dok negro mcm cine?Cine mcm negro ade dok?xdok.Jepung muke keling ade?Xdok.Tapi melayu ade belaka muke mcm arab ade muke mcm negro ade muke mcm bangla ade muke mcm jepung ade.Ade belaka jenis peseng muke.Muke org putih ade,ning aku.Jangan deki.

9. Sebab yang ketika kene sayang kpd Arab ialah percakapan dlm syurga ni adalah bahasa arab.Biarpun ade pandangan kata ianya dhoif tp kite boleh beramal dgnnya.Ade pendapat ulamak kata 2 iaitu 1 bahasa arab dan 2 bahasa yg difahami akan dibicara didalam syurga.Boleh jadi belaka xpayah balah sbb pkara ni tidak sepakat ulamak.

Wallahua'lam kita tengok sesi soal jawab pulok selepas ini.
Shortnote soal jawab kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kampung Banggol Peradong Manir. Selasa | 8.12.2015

Soal Jawab Bersama Jemaah

1. Nama balqis batrisya zaqwan ni betul ke xleh guna sbb jin lebih suka?

- Boleh jadi betul dikalangan org yg faham dunia jin ni tp kalu nk guna pun xdok mslh sbb xdok nas pengharamannya.

2. Adakah sah sorg sembahyang yg dahinya berlapik diatas kopiah atau serban yang dipakainya?

- Dahi memang xleh berlapik masa sujud sahaja.Masa bdiri xpe berlapik pun tp bile sujud berlapik atas pakaian kite pakai maka tidak sah sujud itu.

3. Boleh dok kite jamok qasar kalu nok g tgk panggung wayang?

- Tengok panggung dakpe tengok wayang ni dokleh la jika cerita tu ade unsur maksiat.Keringan rukhsah solat itu tiada diharuskan jika ade unsur maksiat.

4. Gaya pemerintahan Nabi saw kenapa susah sgt nk amalkan politik islam?

- Doh nok wak ni mmg la jika org nok.Doh kalu xmbuh bleh ke nok wak?Sebut takmbuh.Mereka xmbuh kpd islam lah tu.Mcm mari kuliah jgk.Kalu nk ilmu dia mari lah.Kalu dia xmbuh dia nok mari gane?

5. Boleh dok nok nikoh dgn org jauh?Nok nikoh dgn suami org Syiria?

- Xdok mslh nikoh lah cume org arab tu nok dok ke mung?Haa

6. Keluar keputihan mase smyg ade khilaf dok?

- Keluar keputihan akan membatalkan wuduk.

7. Solat qadha lepas asar boleh dok?

- Boleh.

8. Belek Al Quran guna airliur boleh dok?

- Dok molek la wak gtu doksoh buat la kalu stem bleh tahan kire gune air liur.

9. Bolehkah berkabung?

- Boleh kene molek jadi wajib cth isteri kematian suami wajib berkabung 4 bulan 10 hari.Kalu nk berkabung bab lain raja mati ke anok raja mati ke dgn syarat tidak lebih drpd 3 hari.Lebih 3 hari haram berkabung gtu.

10. Boleh ke jamak jika perjalanan sy pergi 115km atau jika lalu jalan lama perjalanan sy 86km?

- Boleh belaka 115km ke 86km je sbb ade stgh pandangan kata skurang2 81km boleh jamak qasar dah atau dikire musafir dah tu.

11. Mcamana nk bayar hutang kalu org tu sudah berpindah?

- Mu etek time dia ade mu wak payoh je nk bayor.Doh dia pindoh dok tahu duduk duane mung post dlm FB la senang.Cari jgk guane2 pun kalu xdok jgk mung niat la sedekoh atas hutang itu ke fakir miskin ke mudah mudahan hutang kite terbayar.

12. Apa hukum zikir hingga bergoyang tubuh?

- Boleh jika dia zikir tu tubuhnye akan bergoyang dan kedua jika zikir lalu dia pun bergoyang tubuh.Ade beze tu.Tujuan mende mung gi goyang tubuh gtu?Ning lening bangun jogek haa tu saloh ah tu.Zikir nape gtu tu brekdance.

13. Jika darah nifas belum kering perlu ke kite mandi wiladah dulu?

- Haa dengor molek.Wiladah ni bahasa arab bermaksud beranak.Jadi bile org puan dia beranok tidok keluor darah nifas maka wajib dia mandi wiladah tp jika dia beranok ade daroh nifas maka dia kene tggu kering nifas baru boleh mandi.Kalu ade org kabo kene mandi wiladah jgk walaupun tgh ade nifas tu orang bodo dia dok ngaji bab tafsiran ulamak.Ngaji sutir buku tp berasa hebat.Mandi wiladah ni cth mudoh dia beranok beloh perut dan faraj xkeluar nifas maka barulah wajib dia mandi wiladah.Lepas kering nifas baloh plok kene niat dua hadas plok.Haa ni orang bodo lah ni.Niat dan mandi hadas ni sekali je dok perlu buat 2 kali.Sebut "sahaja aku mengangkat hadas besar" telah dikire 2 2 hadas itu (nifas dan wiladah) telah terangkat.

Wallahua'lam semoga bermanfaat pakat share dari page koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus dan subsribe channel telegram kami :

telegram.me/shortnotekuliahUAI

1 comment:

  1. Assalamualaikum.
    Maaf aku baru perasan komen ko dekat blog aku(Azrinkun)
    https://www.facebook.com/SelamberOrg/

    apa2 kita chat disini.

    ReplyDelete

Note Penting !

1. Tolong jangan buat SPAM komen kat sini.
2. Guna ayat yang ada BUDI BICARA yang baik.
3. Hanya komen perkara yang BERKAITAN dengan tajuk!
4. Ada rasa tak puas hati, call terus di 019-3587327. Cas mengikut kadar Telco Anda..
~