3 Remaja Yang SENGAL

D i sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. 


Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dgniat  nak tarbiyah depa ni.


Maka berlakulah bbrp insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt. 


Si Ali  pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt kami  buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan". 


Maka apb hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau. 


Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, 


"Allah  Ta'ala... Allah Ta'ala..." 


Dg segera tok imam merampas mikrofon drpAli  & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali. 


Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul  ihram. 


Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun x khusyuk jgk lg.. Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. 


"Tok, tok  duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun  undur le ke belakang. 


Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum  pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. 


Tiba2 je si Budin ni  pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" 


lalu  batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbhk2. 


Tok imam pun mintak pulak  si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan  jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...  Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... 


Tapi dgn  bongkaknye si Ciko berkata, "He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu. 


Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..." Tok imam pun terkedu &  terpana... 


http://halaqah.net

No comments:

Post a Comment

Note Penting !

1. Tolong jangan buat SPAM komen kat sini.
2. Guna ayat yang ada BUDI BICARA yang baik.
3. Hanya komen perkara yang BERKAITAN dengan tajuk!
4. Ada rasa tak puas hati, call terus di 019-3587327. Cas mengikut kadar Telco Anda..
~